Een rijke leeromgeving

Leerlingen op het Labyrint kiezen hun eigen pad. En soms leidt dat pad – letterlijk en figuurlijk – weer naar de basisschool. We werken namelijk  samen met basisschool Buitenbasis, die op een paar kilometer afstand in de Appelbergen ligt, op een mooie plek in het bos aan de rand van Glimmen. Niemand kan beter over die samenwerking vertellen dan Sofie van Rhijn. Haar oudste dochter zit al op het Labyrint, de jongste gaat nu naar Buitenbasis maar komt volgend jaar ook bij ons. Sofie zelf is mede-initiatiefneemster van beide scholen.

Groeien
Hoewel we echt twee aparte scholen zijn, werken we wel vanuit eenzelfde visie. Onderwijs met hoofd, hart en handen. Gedifferentieerd onderwijs waarin het kind zelf, met ondersteuning van coaches en begeleiders, bepaalt welk pad het bewandelt. En samen bieden we, zoals Sofie het omschrijft, ‘een rijke leeromgeving’. Ze noemt een paar mooie voorbeelden van hoe dat in de praktijk vorm krijgt. Leerlingen van Labyrint komen bijvoorbeeld stagelopen bij Buitenbasis en helpen dan de jongere kinderen met leren lezen, rekenen of schrijven. Er zijn nu twee leerlingen die komen voor de verzorging van de paarden bij Buitenbasis; ze borstelen en voeren de paarden en helpen mee met het schoonhouden van de wei, maar gaan ook met paard Merlijn het bos in. Ook zijn er leerlingen die met een van de ouders in de tuin aan de slag gaan met zaaien, wieden en oogsten. Sofie ziet met eigen ogen wat het met de leerlingen doet, en hoe ze ervan ‘groeien’.  ‘Het geeft hun gerichtheid en focus, ze werken aan hun leiderschap skills, het geeft zelfvertrouwen en draagt bij aan hun verantwoordelijkheidsgevoel’, somt ze op. En de interactie met Merlijn brengt hen ook iets waardevols: ‘Zo worden de leerlingen zich bewust van hun lichaamstaal en hun intenties.’ Dat leerlingen zelf het initiatief nemen (een stage is niet verplicht) en bepalen wat ze willen doen, draagt hier natuurlijk enorm aan bij.

Tweerichtingsverkeer
Omgekeerd gaan er ook regelmatig leerlingen van Buitenbasis naar het Labyrint. Nu, zo vlak voor de zomervakantie, volgen sommige oudere leerlingen lessen op het Labyrint ter oriëntatie op vervolgonderwijs. Als het past doen leerlingen van Buitenbasis mee met de inspiratiesessies die er meestal op donderdag voor het Labyrint zijn. En op het prachtige sportveld achter de Rieshoek wordt op maandagmiddag samen gesport. Zo is er echt tweerichtingsverkeer ontstaan en helpen we elkaar met het creëren van een rijke, betekenisvolle en vooral leuke leeromgeving.